Ön itt van: HomeHírekA múzeum, mint alternatív oktatási helyszín

A múzeum, mint alternatív oktatási helyszín

Kep1 kw

Szerethető múzeum, interaktív kiállítás, virtuális kalandtúra. Csupa izgalmas szókapcsolat, ami gondolatok sokaságát indíthatja el mindannyiunk fejében.
A múzeum, az egy unalmas hely! Vannak még ilyen vélemények a gyerekek körében? Azt gondolom, hogy időnként találkozhatunk ilyen válaszokkal is, de a gyerekek többsége szereti és érdekesnek találja a múzeumok világát. Ha sikerül őket elcsábítani a múzeumba, akkor ott már jól érzik magukat és élményekkel gazdagodva távoznak.
Mitől válhatnak szerethetővé a múzeumok, hogyan hozhatnak létre izgalmas, interaktív kiállításokat, virtuális tartalmakat és az iskolások számára készült múzeumpedagógiai foglalkozásokat?
Az 1970-es évektől indultak azok a napjainkig is tartó folyamatok, amelyek a múzeumi szakmában elterjedt új szemléletmódhoz vezettek.
Ma már alapvető társadalmi elvárás a múzeumokkal szemben, hogy ne csak a tudományos tevékenység és a hozzá kapcsolódó ismeretátadás központjaként működjenek, hanem aktív részesei, vagy akár formálói legyenek a helyi közösség életének.
A fókusz a tárgyakról az emberekre tevődik át, a látogatóközönség kiszélesedik, bővül a kiállítások keretében tárgyalt témák köre, megváltozik az intézmények funkciója. A célközönség bővítése, a szórakozási, szabadidős funkciók megjelenése, valamint a látogatószám növelésére való törekvés arra sarkallja a szakembereket, hogy megpróbáljanak minél inkább megfelelni a látogatói igényeknek.
Manapság egy kiállítás kapcsán „a kérdés nem az, hogy a tárgy vizuálisan érdekes-e, hanem hogy képes-e bármiféle érdeklődést kiváltani” (Smith, 2003).
“Egy múzeumi kiállításon maga a tárgy nem bír jelentéssel. Tartalommal a szerző ruházza fel, aki lehet a kurátor, a régész, a történész vagy a látogató, aki rendelkezik azon ‘kulturális kompetenciával’, hogy felismerje és értelmezze a szakértő által hozzárendelt többletértéket” (Walsh, 1992) és azt megossza a látogatóval.
Látogatóink használhatják vagy éppen meg is alkothatják a múzeumban kiállításra került tárgyak másait, hímzés vagy motívumfestés alkalmával.
A látogatók érdeklődésének a felkeltése érdekes témákat, izgalmas kérdéseket igényel, amik inspirálóan hatnak a kreativitásra és ösztönzik a bevonódást. Állandó kiállításainkban kalocsai motívumú képeslapot lehet színezni és kipróbálhatják az érdeklődők az ásványtár kivételes darabjaiból készített memóriakártyát is.
Mindemellett az érzelmek legalább ennyire fontos szerepet játszanak, hiszen egy múzeumi látogatás során a bevonódás csak akkor érhető el, ha a kiállítás érzéseket kelt és nem csupán a szemlélődést teszi lehetővé.  

Kep7 kw

A múzeumok meglátogatására napjainkban leginkább a szabadidő eltöltése és a szórakozás ösztönöz, csak másodlagos célként jelenik meg a tanulás.
A látogatók megnyerésének fókuszában a szórakoztatva tanítás áll, mint az információ továbbadásának hatékony eszköze. A modern múzeumok egy többszintű utazást kínálnak, amely érzékszervekre ható, intellektuális, esztétikai és közösségi jellemzőket is magába foglal.
Az infokommunikációs eszközök és digitális tartalmak, mint például multimédiás installációk, mobil applikációk, virtuális rekonstrukciók az élményközpontú látogatói igények kielégítésére szolgálnak. Amivel mi rendelkezünk, az a facebook oldal és a web oldal, valamint a MúzeumDigitár. Az idei évtől a kiállításban QR kódokat helyeztünk el, melyek segítségével a látogatók széleskörű ismereteket szerezhetnek egy- egy tárgyról.
Ezen technológiai megoldások a klasszikus kulturális attrakciók iránti érdeklődés növelését segíthetik elő. Az eszközök egyedi esetekben akár önálló érdeklődésre is számot tarthatnak, mint például a múzeum virtuális bejárása, ami nálunk is elérhető vagy a gyerekeknek kiírt rajzpályázatra érkezett munkákból rendezett virtuális kiállítás, amit a Múzeumok Éjszakája online rendezvény részeként láthattak az érdeklődők.
A múzeumpedagógiai foglalkozásra érkezőknek több érzékszervre ható élményben lehet része, így például megtapinthatnak tárgyakat, megkóstolhatják a hagyományos ételeket, érezhetnek illatokat.
Az érzékszervi tapasztalások fokozhatják az emléket, mivel az ilyen hatásokkal rendelkező események hajlamosak jobban bevésődni az emberek emlékezetébe. Ilyen programjaink az óvodásoknak szervezett és évek óta remekül működő szüret, disznótor, karácsony, vízkereszt, farsang és húsvét. A programok három helyszínen zajlanak játékos formában. Bábozás, egy kis drámajáték, szerepjáték, mondókázás, éneklés az egyik helyszínen, ételkészítés és kóstoló a gyerekek aktív részvételével a másikon és végül egy a témához kapcsolódó kézműves foglalkozás.
Az általános iskolák hatodik osztályai a Mesélő népviselet interaktív előadás részeként kenyérlángost, a hetedik osztályosok a Lakodalmi szokások vetített előadás keretében dióstortát és a nyolcadikosok a Születés című előadás végén csörögét kóstolhatnak, eredeti tárgyak bemutatása mellett.
A látogatói igényeket felmérve, a helyi lehetőségeket és adottságokat figyelembe véve, valamint a jó gyakorlatot követve igyekeztünk kialakítani új programjainkat.

Kep4 kw

A programhoz még nem kapcsolódó osztályok részére is terveztünk programokat, ezek a következők:
Az elsősök részére készült, a Volt egyszer egy című program. Egy helyben gyűjtött karácsonyi mesén keresztül mutatjuk be a pásztorkodással és a karácsonyi ünnepkörrel kapcsolatos tárgyakat és szokásokat. Ez a program megvalósítható utazó múzeum formában is, amikor a múzeum megy el az iskolába és az osztályteremben zajlik a program.
A második osztályosoknak, a Munkák a házban című előadás kínáljuk. A program célja, a nemek közötti munkamegosztás és a leányok, asszonyok feladatainak megismerése, a kiállítás tárgyain keresztül.
A harmadikosok előadásának témája a Tárgyak régen és ma. Az állandó kiállítás tárgyainak és azok funkcióinak megismerése és ezek napjainkban használt megfelelőinek bemutatása a célunk.
A negyedikesek a kalocsai tulipántos ládával ismerkedhetnek meg. A láda funkcióinak és különböző fajtáinak megismerésén, a színek szimbolikáján, a ládában elhelyezett textíliák bemutatásán keresztül.
Az ötödikesek előadása pedig, a Pásztorkodás az Örjegben. Vetített előadás a pásztoréletről, eredeti tárgyak bemutatásával. A program utazó múzeum formában is bemutatható.
A múzeumpedagógiai foglalkozások legfőbb célja, hogy a gyerekek megismerkedjenek Kalocsa hagyományos népéletével, polgári hagyományaival, a múzeum gyűjteményeiben őrzött kulturális örökséggel.
Várjuk észrevételeiket és ötleteiket a tervezett előadásokkal, programokkal kapcsolatban!
Múzeumpedagógusunk készséggel áll az Önök rendelkezésére a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. oldalon, vagy a 78/462-351/34 melléken.
Reméljük, hogy a pandémia után sok csoportot üdvözölhetünk foglalkozásainkon!

Viski Károly Múzeum Kalocsa

Kep8 kw

Tisztelt Intézményvezető!

A Múzeumok Őszi Fesztiváljának szakmai programjaként, A múzeum, mint alternatív oktatási helyszín címmel workshopra invitáltuk volna Önöket intérményünkbe. A pandémia miatt sajnos ez a találkozás nem jöhetett létre, ezért írásban küldjük el az anyagot.

Szerethető múzeum, interaktív kiállítás, virtuális kalandtúra. Csupa izgalmas szókapcsolat, ami gondolatok sokaságát indíthatja el mindannyiunk fejében.

A múzeum, az egy unalmas hely! Vannak még ilyen vélemények a gyerekek körében? Azt gondolom, hogy időnként találkozhatunk ilyen válaszokkal is, de a gyerekek többsége szereti és érdekesnek találja a múzeumok világát. Ha sikerül őket elcsábítani a múzeumba, akkor ott már jól érzik magukat és élményekkel gazdagodva távoznak.

Mitől válhatnak szerethetővé a múzeumok, hogyan hozhatnak létre izgalmas, interaktív kiállításokat, virtuális tartalmakat és az iskolások számára készült múzeumpedagógiai foglalkozásokat?

Az 1970-es évektől indultak azok a napjainkig is tartó folyamatok, amelyek a múzeumi szakmában elterjedt új szemléletmódhoz vezettek.

Ma már alapvető társadalmi elvárás a múzeumokkal szemben, hogy ne csak a tudományos tevékenység és a hozzá kapcsolódó ismeretátadás központjaként működjenek, hanem aktív részesei, vagy akár formálói legyenek a helyi közösség életének.

A fókusz a tárgyakról az emberekre tevődik át, a látogatóközönség kiszélesedik, bővül a kiállítások keretében tárgyalt témák köre, megváltozik az intézmények funkciója. A célközönség bővítése, a szórakozási, szabadidős funkciók megjelenése, valamint a látogatószám növelésére való törekvés arra sarkallja a szakembereket, hogy megpróbáljanak minél inkább megfelelni a látogatói igényeknek.

Manapság egy kiállítás kapcsán „a kérdés nem az, hogy a tárgy vizuálisan érdekes-e, hanem hogy képes-e bármiféle érdeklődést kiváltani” (Smith, 2003).

“Egy múzeumi kiállításon maga a tárgy nem bír jelentéssel. Tartalommal a szerző ruházza fel, aki lehet a kurátor, a régész, a történész vagy a látogató, aki rendelkezik azon ‘kulturális kompetenciával’, hogy felismerje és értelmezze a szakértő által hozzárendelt többletértéket” (Walsh, 1992) és azt megossza a látogatóval.

Látogatóink használhatják vagy éppen meg is alkothatják a múzeumban kiállításra került tárgyak másait, hímzés vagy motívumfestés alkalmával.

A látogatók érdeklődésének a felkeltése érdekes témákat, izgalmas kérdéseket igényel, amik inspirálóan hatnak a kreativitásra és ösztönzik a bevonódást. Állandó kiállításainkban kalocsai motívumú képeslapot lehet színezni és kipróbálhatják az érdeklődők az ásványtár kivételes darabjaiból készített memóriakártyát is.

Mindemellett az érzelmek legalább ennyire fontos szerepet játszanak, hiszen egy múzeumi látogatás során a bevonódás csak akkor érhető el, ha a kiállítás érzéseket kelt és nem csupán a szemlélődést teszi lehetővé. 

A múzeumok meglátogatására napjainkban leginkább a szabadidő eltöltése és a szórakozás ösztönöz, csak másodlagos célként jelenik meg a tanulás.

A látogatók megnyerésének fókuszában a szórakoztatva tanítás áll, mint az információ továbbadásának hatékony eszköze. A modern múzeumok egy többszintű utazást kínálnak, amely érzékszervekre ható, intellektuális, esztétikai és közösségi jellemzőket is magába foglal.

Az infokommunikációs eszközök és digitális tartalmak, mint például multimédiás installációk, mobil applikációk, virtuális rekonstrukciók az élményközpontú látogatói igények kielégítésére szolgálnak. Amivel mi rendelkezünk, az a facebook oldal és a web oldal, valamint a MúzeumDigitár. Az idei évtől a kiállításban QR kódokat helyeztünk el, melyek segítségével a látogatók széleskörű ismereteket szerezhetnek egy- egy tárgyról.

Ezen technológiai megoldások a klasszikus kulturális attrakciók iránti érdeklődés növelését segíthetik elő. Az eszközök egyedi esetekben akár önálló érdeklődésre is számot tarthatnak, mint például a múzeum virtuális bejárása, ami nálunk is elérhető vagy a gyerekeknek kiírt rajzpályázatra érkezett munkákból rendezett virtuális kiállítás, amit a Múzeumok Éjszakája online rendezvény részeként láthattak az érdeklődők.

A múzeumpedagógiai foglalkozásra érkezőknek több érzékszervre ható élményben lehet része, így például megtapinthatnak tárgyakat, megkóstolhatják a hagyományos ételeket, érezhetnek illatokat.

Az érzékszervi tapasztalások fokozhatják az emléket, mivel az ilyen hatásokkal rendelkező események hajlamosak jobban bevésődni az emberek emlékezetébe. Ilyen programjaink az óvodásoknak szervezett és évek óta remekül működő szüret, disznótor, karácsony, vízkereszt, farsang és húsvét. A programok három helyszínen zajlanak játékos formában. Bábozás, egy kis drámajáték, szerepjáték, mondókázás, éneklés az egyik helyszínen, ételkészítés és kóstoló a gyerekek aktív részvételével a másikon és végül egy a témához kapcsolódó kézműves foglalkozás.

Az általános iskolák hatodik osztályai a Mesélő népviselet interaktív előadás részeként kenyérlángost, a hetedik osztályosok a Lakodalmi szokások vetített előadás keretében dióstortát és a nyolcadikosok a Születés című előadás végén csörögét kóstolhatnak, eredeti tárgyak bemutatása mellett.

A látogatói igényeket felmérve, a helyi lehetőségeket és adottságokat figyelembe véve, valamint a jó gyakorlatot követve igyekeztünk kialakítani új programjainkat.

A programhoz még nem kapcsolódó osztályok részére is terveztünk programokat, ezek a következők:

Az elsősök részére készült, a Volt egyszer egy című program. Egy helyben gyűjtött karácsonyi mesén keresztül mutatjuk be a pásztorkodással és a karácsonyi ünnepkörrel kapcsolatos tárgyakat és szokásokat. Ez a program megvalósítható utazó múzeum formában is, amikor a múzeum megy el az iskolába és az osztályteremben zajlik a program.

A második osztályosoknak, a Munkák a házban című előadás kínáljuk. A program célja, a nemek közötti munkamegosztás és a leányok, asszonyok feladatainak megismerése, a kiállítás tárgyain keresztül.

A harmadikosok előadásának témája a Tárgyak régen és ma. Az állandó kiállítás tárgyainak és azok funkcióinak megismerése és ezek napjainkban használt megfelelőinek bemutatása a célunk.

A negyedikesek a kalocsai tulipántos ládával ismerkedhetnek meg. A láda funkcióinak és különböző fajtáinak megismerésén, a színek szimbolikáján, a ládában elhelyezett textíliák bemutatásán keresztül.

Az ötödikesek előadása pedig, a Pásztorkodás az Örjegben. Vetített előadás a pásztoréletről, eredeti tárgyak bemutatásával. A program utazó múzeum formában is bemutatható.

A múzeumpedagógiai foglalkozások legfőbb célja, hogy a gyerekek megismerkedjenek Kalocsa hagyományos népéletével, polgári hagyományaival, a múzeum gyűjteményeiben őrzött kulturális örökséggel.

Várjuk észrevételeiket és ötleteiket a tervezett előadásokkal, programokkal kapcsolatban!

Múzeumpedagógusunk készséggel áll az Önök rendelkezésére a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. oldalon, vagy a 78/462-351/34 melléken.

Reméljük, hogy a pandémia után sok csoportot üdvözölhetünk foglalkozásainkon!

Viski Károly Múzeum Kalocsa

 

Free business joomla templates